טלויזיה ועיתונות
מגזין ''דה-מרקר''- מארס 2006

מאת: רונית הראל

יוסי ברק מסתכל בערגה בספר הטלפונים רחב היריעה שלו. מאות, אם לא אלפי מספרי טלפון, שמורים אצלו בין הדפים המסמורטטים שדהו עם השנים. ברק, שותף במשרד השמאים "קציר-פרידמן-ברק", עובר בימים אלו תהליך נפשי לא פשוט.מי שרק לפני חצי שנה אמרה עליו מזכירתו ש"אין סיכוי שיידע לשלוח אי מייל", מתוודע לאט לאט לרזי הטכנולוגיה בדרך ל"משרד ללא נייר". הוא כבר קורא אי מיילים,ויודע לענות לשולחיו תשובות קצרות, הוא למד להשתלט על תפעול הטלפון הסלולארי, וכרגע הוא מתרגל שימוש בפלאם האישי שרכשה לו אשתו ליום ההולדת האחרון. יד ביד בכל המהלכים המורכבים האלו, הולך איתו יוסי בהר, בעלים של חברת "קשרי מחשב", ומי שנושא את התואר המחייב "קואוצ'ר טכנולוגי". כן, אם נדמה היה שמוצו כל האפשרויות ההטיה של המונח קואוצ', ושל כל התכונות שאפשר להצמיד למילת הבאזז הפופולארית, מגיע בהר עם החידוש המסקרן. בהר, פריק טכנולוגיה בעצמו, עם כובע של מדריך בעברו, הפך את התחביב למקצוע ונהנה מכל רגע.

במשרדו יש מאות חוברות הפעלה של מכשירים טכנולוגיים שונים- לפטופים, מחשבי כף יד, פוקט פי.סי, GPS, מחשבי כף יד משולבי טלפון סלולארי, מצלמות דיגיטאליות, טייפ מנהלים דיגיטאלי, נגני MP3 , אייפוד ואוזניות בלוטות'- שאת כולם שינן ולמד עד דק. מדי יום נשלחים אליו ניוזלטרים ואימיילים של מוצרים חדשים ומתקדמים שיצאו לשוק, והוא, כך הוא מעיד, משנן את כולם. בפגישה הבאה עם המנהל הבכיר, הוא כבר ישלוט בטכנולוגיה, ויסיר מעל בן שיחו העסוק תמידית את המתח הכרוך בהתוודעות למכשיר חדש.

את שמות מאות הלקוחות שצבר לאורך השנים, רבים מהם מנכ"לים ומנהלים בכירים במשק, מהם עורכי דין, רואי חשבון ורופאים, הוא אינו חושף – ולא במקרה. עו"ד חיים סאמט המייצג בין השאר את שרי אריסון, צביקה דגן המנכ"ל לשעבר בחברת "דיג תעשיות" וכיום איש עסקים בינלאומי, ותמי לנצוט ליבוביץ- כוהנת הנימוסין וההליכות, הם יוצאי דופן. רוב לקוחותיו של בהר לא יודו בפומבי כי הם מתקשים להשתלט על טכנולוגיה שכל דרדק יתפעל בעניים סגורות וידיים קשורות לאחור.

בהר: "לפעמים אני מתקשר ללקוחות, ואם הם על ספיקר בחדר עם אנשים נוספים, הם מייד ייקחו את השיחה לקו הפרטי. לא נוח להם להודות שהם עובדים איתי. אי שליטה טכנולוגית היא הרבה פעמים תחושה של נכות." הלקות הזו משותפת ללא מעט מנהלים בדור הבניים (40-50), שהקידמה הטכנולוגית הותירה אותם הרחק מאחור. פעם, בעידן המזכירות הצמודות, היו אלו מדפיסות את המיילים שקיבל המנהל ומניחות אותן מעדנות על שולחנו. פעם, בעידן לא רחוק כל כך, הן הדפיסו מכתבים, רשמו כתוהות וטלפונים ביומן ובעיקר, ענו בצייתנות לפקודת ה"תשיגי לי". היום , כשרוב המנהלים נאלצים להתנהל עצמאית, הם מגלים שדילגו על כמה שלבים באבולוציה הטכנולוגית, ועכשיו קצת מבהיל להתחיל.

"אני פוגש אנשים שמזיעים ורועדים פיזית כשהם מול מחשב", מתאר בהר את הסימפטומים לפוביה האוחזת מנהלים אלו. "אני תמיד אומר להם אל תדאגו אין כפתור השמדה עצמית". בין לקוחותיו של בהר נשים רבות. בהר מזהה אצלן פתיחות גבוהה ללמוד, בוודאי יחסית לגברים ש"יכולים להסתובב עם מכשיר מאד משוכלל שהם לא יודעים להפעיל, אבל לא ישאלו איך עושים את זה". חלקן ניצלו את המפגשים לשימושים פרקטיים: היו כבר מי שביקשו מבהר לבלוש אחר הבעל כדי לברר באלו אתרים הוא גולש בלילה, ואחרות, מודאגות לא פחות, ביקשו ממנו להתחקות אחר הילדים המסתגרים בחדרם, מחוברים באינפוזיה למסנג'ר, סקייפ ו-ICQ.

אבל ברוב המקרים לא מדובר במשימות כל כך פיקנטיות, ורוב לקוחותיו של בהר הם פשוט אנשים עסוקים. "קיבלת מכשיר חדש ואיתו ספק ענק של הוראות. עכשיו לך תקרא את זה", מפרט בהר את הבעיה, ומספר בחיוך שלקוח שלו רכש מכונית יגואר שהגיעה עם ספר הוראות עב כרס. הלקוח מסר לבהר את הספר וביקש ממנו ללמוד אותו בשישי שבת. ביום ראשון הגיע בהר מוכן ומזומן לשיעור הקואוצ'ינג במכונית הנוצצת. "אני תמיד צריך להיות מעודכן, וזה מתיש" הוא מתלונן. "אבל אין בררה, אני לא יכול להרשות לעצמי להישאר מאחור".

בהר מדגיש כי מדובר בתהליך מתמשך של התחבבות והתיידדות עם הטכנולוגיה. זו הסיבה, הוא אומר, שבהגדרתו הוא "קואוצ'" ולא "סתם" מדריך או מורה. "בדרך כלל יש כאן בעיה. חסם טכנולוגי, ואחת ההגדרות של קואוצ'ינג היא ליווי בתהליך שינוי. אבל נכון שבאחרונה יש זילות במושג הזה, יש הרבה שרלטנים וחבל שזה כך".

מודע לבעייתיות, בהר משווק מקצועיות בטיפול. במפגש הראשון עם לקוח חדש הוא בודק את יכולתו הטכנולוגית באמצעות מבדק שפיתח, ובונה את תוכנית האימון על פי סדר עדיפויות. למנהל חסר רקע טכנולוגי הוא ממליץ על חבילה של 20 שעות, פגישה שבועית של שעה וחצי-שעתיים שתכניס אותו לעניינים. עלות של שעה נעה בין 40 ל- 70 דולר, בהתאם למומחיות הנדרשת ולסוג הקואוצ'. אלו שרכשו את חבילת השירות, מגלים שבהר או אנשיו זמינים עבורם 24 שעות באמצעות מענה תמיכה אנושי, או שבכל דרך טכנולוגית אחרת. "אני מתאים את שעות העבודה ללקוחות, ואלו מאד עסוקים. קרה שהגעתי לאנשים בשש בבוקר הביתה עוד לפני שהם מתחילים את יום העבודה, והיו אחרים שיכלו לפגוש אותי רק בין אחת עשרה לאחת בלילה, אחרי שסיימו יום עבודה ארוך".

בהר חי,מקצועית, על זמן שאול. דור הבניים מתחלף בהתמדה, והצעירים הממלאים את משרות הניהול הבכיר כבר נולדו עם לפטופ ביד. אבל הוא אינו מודאג " קצב ההתפתחות הטכנולוגית לא פוסק. אני קונה מחשב כף יד, ועוד לא מסיים ללמוד אותו וכבר יוצא מכשיר חדש. פרנסה תהיה תמיד" .

 
ברוכים הבאים לאתר של קשרי מחשב
[לידיעה המלאה]
חדש בקשרי מחשב
הקמת /שדרוג דף פייסבוק עיסקי או אישי, לפרטים צרו קשר 03-9445039 רויטל
[לידיעה המלאה]